مدیر محتوا کیست؟

مدیریت محتوا

برای اینکه استراتژی اجرا شود به یک پلن اجرایی نیاز است. این پلن توسط بالاترین جایگاه اجرایی تیم محتوا یعنی مدیر محتوا اجرا می‌شود.

برخی از وظایف و مسئولیت‌های یک مدیر محتوا:

  1. توانایی ترجمه استراتژی محتوا به یک برنامه بازاریابی محتوایی
  2. تعیین اهداف کوتاه مدت هر برنامه کاری
  3. شناخت پارامترهای کیفی و کمی
  4. توانایی مدیریت و هماهنگی تقویم محتوا
  5. مسلط به تولید انواع محتوا
  6. مسلط به شبکه‌های اجتماعی
  7. مسلط به تولید/خلق محتوا بر پایه استانداردهای سئو و کاربر پسندی آن
  8. ویراستاری مقاله‌ها
  9. مسلط به سیسم‌های مدیریت محتوا (CMS)
  10. مسلط به سیستم‌های آنالیز محتوا برای بررسی و تحلیل محتوا (Hotjar, Search Google Console و…)
  11. اطمینان خاطر از عملکرد صحیح تقویم محتوا
  12. مدیریت تیم بر پایه استانداردهای تعریف شده
  13. مسلط به مفاهیم طراحی صفحات وب (html, css و…)

مدیر محتوا کسیه که به تمامی اصول سئو، نگارش فارسی، ترند محتوای روز وب، اصول بصری، تخصیص درست و بهینه منابع و… مسلط کامل باشد زیرا این موقعیت شغلی نیازمند علم وسیعی از رشته‌های مختلف است. البته باید گفت که این کار در ایران نیازمند این توانایی های میان رشته است و در خارج از کشور و پروژه‌های خارجی هر کدام از تخصص‌های نام‌برده شده به صورت اختصاصی به یک نفر سپرده می‌شود که در دل هر کدام از این تخصص‌ها هم تخصص‌های دیگری وجود دارد. برای مثال در حوزه سئو کارشناس‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به کارشناس لینک بیلدینگ، کارشناس کارشناس سئو فنی،‌ کارشناس سئو داخلی سایت و… اشاره کرد.

تولید محتوا

برای مدیر محتوا شدن چه تخصص‌هایی لازم است؟

۱- همونطور که اشاره شد این پوزیشن نیازمند توانایی‌های مختلفی است که باید در تمامی آنها خبره باشید زیرا هر روز در اثر رقابت شدید برای جایگاه‌ها در موتور‌های جستجو مثل گوگل با بحران‌های مختلفی روبرو می‌شوید که باید مدیریت این بحران‌ها را آموخته باشید. پس مهم‌ترین نیاز این کار تجربه است.

۲- در حوزه سئو می‌توان به توانایی‌های مختلفی اشاره کرد زیرا دنیای بسیار بزرگیه که هر روز هم در حال توسعه و بروز شدنه پس مورد بعدی که باید بدونید همیشه باهاتونه مطالعه بسیار است. البته مطالعه فقط در این حوزه برای مدیر محتوا کفایت نمی‌کند و باید در حوزه‌های مختلف این کار مطالعه داشته باشید. ما در یک مطلب از سایت به معرفی بهترین کتاب های بازاریابی محتوایی پرداخته ایم که می‌توانید اقدام به خواندن آنها کنید.

۳- اگر آدم منظمی نیستید این کار رو فراموش کنید چون نظم یکی از مهم‌ترین ارکان این کار است و نیازمند این است که هر روز و شب کاملا طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهید اقدام به انتشار و بازاریابی محتوایی باشید.

۴- نگارش فارسی و رعایت قوانین آن یکی از مهم‌ترین بخش‌های کاری شما است و در واقع می‌توان گفت که تخصص شما را به رخ بقیه افراد می‌کشد. خیلی باید به این موضوع دقت کنید که حتی یک نقطه به اشتباه روی سایت شما نرود چون به سادگی به شما و برند شرکتی که کار می‌کنید لقب بی سواد می‌دهند!

۵- توانایی سرچ کردن یکی دیگر از مهمترین کارهایی است که باید شما به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام آن باشید. یعنی یک مدیر محتوا خوب کسی که است که کاملا به روند ترافیک وب مسلط باشد و بتواند رقبا را آنالیز کند و این خود نیازمند تسلط به ابزارهای مختلف موجود است. پس یادتون باشه یه مدیریت محتوا خوب خواب و خوراک نداره و هر ساعت از شبانه روز باید آماده حملات رقبا و حتی پاسخگویی به مدیرهای بالا دستتون باشید. پس به یاد داشته باشید که باید از اعصاب و حوصله خوبی برخوردار باشید و خودتون رو آماده هر مسئله‌ای بکنید چون شما نوک پیکان پیشرفت شرکتتون هستید و البته باید گفت که پیشرفت شما هم با رعایت موارد بالا و استفاده از تجربیاتتون دیده خواهد شد و قطعا باعث سودآوری شرکت خود خواهید شد که این موضوع زود اتفاق نخواهد افتاد و باید صبوری را لازمه کار خود کنید.

مدیر تولید محتوا کیست؟

توصیه ها برای شروع این کار:

۱- قرارداد خود را بسیار دقیق و با نکته سنجی دقیقی بررسی کنید، امضا کردن خیلی از چیزها اصلا به نفع یک مدیر محتوا نخواهد بود و این رو باید روز اولی که در نقطه شروع پروژه هستید به یاد داشته باشید و نه آن زمان که کارفرما به هر دلیلی از شما ناراضی می‌شود که در اکثر شرکت‌ها به دلیل خاله زنک بازی! این مسائل امکان رخ دادن دارد. پس دقت کنید که چه مواردی را می‌خواهید و به چه مواردی باید نه بگویید تا پشیمانی باز نیاید به کنعان غم مخور!

۲- در قراردادی که تنظیم می‌کنید به هیچ عنوان زمان برای انجام هر کاری تعیین نکنید. دنیای محتوا و سئو به هیچ عنوان زمان بر نمی‌دارد و نمی‌توان گفت که فردا به رتبه یک خواهید رفت یا خیر و هر کسی هم که از شما زمان خواست بدونید آدم غیر منطقیه و باید اون رو فراموش کنید چون از فردای شروع قراردادتون تلفن‌های فرد مورد نظر به شما شروع خواهد شد که چرا یک نمی‌ریم؟! و شما باید پیوسته بگید صبور باش و صبوری کن! پس زمان اصلا برای هیچ کاری تعیین نکنید.

۳- از آمار چک و سفته خبر دارید؟ به هیچ عنوان چک یا سفته‌ای را به کارفرما ندهید. اینکه به شما می‌گند این چک ضمانت اطلاعاتی است که ما در اختیار شما قرار می‌دهیم در واقع در حال پیاده سازی دامی عظیم برای شما هستند که بتونند شما را پایبند به خواسته‌های افراطی خود کنند. پس دقت کنید کسی که از شما این موارد را خواست به هیچ عنوان آدمی با ذهنی سالم برای پیشبرد پروژه نیست و امکان داره شما رو به هر دلیلی اذیت کنه و در این صورت این کار رو کاملا فراموش کنید. شرکت‌های با اصالت هیچ وقت از شما این چیزها رو نمیخواند حواستون رو خیلی جمع کنید.

۴- هیچ موقع نا امید نشید در دنیای یک مدیریت محتوا خوب هیچ زمان پایان و بن بستی وجود ندارد و شما همیشه می‌توانید از استراتژی تولید محتوا متفاوتی استفاده کنید که این استراتژی‌ها با یک پروسه دیجیتال مارکتینگ همراه خواهد شد و شما را به مقصد مورد نظرتون می‌رسونه.